تور چين | تور پكن تور چين | تور پكن .

تور چين | تور پكن

آشنايي با كشور چين

چين


كشور چين

پرچم ملي جمهوري خلق چين:

پرچم ملي جمهوري خلق چين سرخ رنگ با ۵ ستاره و نسبت طول و عرض آن ۳ بر ۲ است .رنگ پرچم ملي چين سرخ و نشانگر انقلاب است. ۵ ستاره ۵ گوشه روي اين پرچم زرد رنگ است كه يك گوشه ۴ ستاره كوچك‌تر به طرف مركز ستاره بزرگتر اشاره كرده و نشانگر همبستگي انتقلابيون تحت رهبري حزب كمونيست چين است.

نشان ملي جمهوري خلق چين:

نشان ملي جمهوري خلق چين از عكس‌هاي پرچم ملي، دروازه تيان آن من، چرخ دنده و خوشه گندم و برنج تشكيل شده و نشانگر انقلاب دموكراتيك خلق چين پس از جنبش چهارم مه و تاسيس چين نو تحت رهبري حزب كمونيست مي‌باشد و اتحاديه كارگران و كشاورزان و ديكتاتوري دموكراتيك مردم چين را تداعي مي‌كند.

سرود ملي جمهوري خلق چين:

سرود ملي جمهوري خلق چين به عنوان”مارش سپاه داوطلبان”سال ۱۹۳۵ خلق شد و شاعر و آهنگساز آن تيان هان، درام نويس و نيه ار، مبتكر جنبش موسيقي جديد چين هستند.

اين سرود در ابتدا آهنگ اصلي فيلمي به نام پسران و دختران در دوران تحول بود .ارتش ژاپن پس از حادثه هجدهم سپتامبر سه استان در شمال شرق چين را به تصرف درآورد و روشنفكران چين پس از يك دوره افسردگي و ترديد راهي جبهه شدند.

اين آهنگ پس از به نمايش گذاشتن اين فيلم و با اوج‌گيري جنبش نجات ميهن در هر گوشه رواج يافته و شيپور آزادي ملت چين تلقي مي‌شود.

سپتامبر سال ۱۹۴۹، قطعنامه‌اي در نخستين نشست كنفرانس مشورت سياسي خلق چين به تصويب رسيد كه در آن قيد شده است قبل از خلق سرود رسمي ملي جمهوري خلق چين، آهنگ مارش سپاه داوطلبان به عنوان سرود ملي چين مورد استفاده بوده است.

۱۴ مارس سال ۲۰۰۴، طرح اصلاحي قانون اساسي چين در دومين نشست مجلس ملي نمايندگان خلق اين كشور به تصويب رسيد كه بر اساس آن، آهنگ مارش سپاه داوطلبان به عنوان سرود رسمي ملي جمهوري خلق چين تعيين شد.

جمعيت چين:

چين پرجمعيت ترين كشور جهان است. تا سال ۲۰۱۶، جمعيت اين كشور به ۱ميليارد و ۳۸۲ ميليون و۳۲۳ هزار نفر رسيد كه يك پنجم جمعيت جهان است.

پوشش جمعيت چين متوازن نيست. مناطق شرقي جمعيت بيشتري از مناطق غربي اين كشور دارند. تراكم جمعيت مناطق ساحلي در شرق اين كشور بيش از ۴۰۰ نفر در هر كيلومتر مربع است و اين رقم در مناطق مركزي و فلات‌هاي غربي چين ۲۰۰ نفر و ۱۰ نفر در هر كيلومتر مربع است.

ميانگين طول عمر چيني‌ها ۷۱٫۴۰ سال است (مردان ۶۹٫۶۳ سال و زنان ۷۳٫۳۳ سال) كه ۵ سال كمتر از ميانگين جهاني و ۷ سال بيشتر از ميانگين كشورهاي در حال توسعه و ۵ سال كمتر از ميانگين كشورهاي پيشرفته است.

چين برنامه تنظيم خانواده را يكي از سياست‌هاي اساسي خود مي داند. اين برنامه با رهنمود دولت و ابتكار مردم به اجرا گذاشته شده است.

رهنمود دولت اين است كه دولت مركزي و دولت‌هاي محلي مقرراتي به منظور جلوگيري از افزايش جمعيت، ارتقاي اقتدار جمعيت و اصلاح ساختار جمعيت و همچنين طرح‌هاي كلان توسعه جمعيت تنظيم و راهنمودهائي در باره زاد و والد، جلوگيري از بارداري، بهبود زاد و والد و پرورش و خدمات مربوطه عرضه مي‌كنند.

ابتكار مردم يعني افرادي كه به سن حاملگي رسينده، با توجه به سن، تن درستي بدن، كار و اقتصاد خانواده، فعاليت‌هاي زاد و والد را به طور مسوولانه برنامه‌ريزي و راه‌هاي مناسب را براي جلوگيري از بارداري انتخاب مي‌كنند.

موضوعات برنامه تنظيم خانواده عبارت است از ازدواج و زاد و والد دير، نوزادان كم و بهبود كيفيت زاد و والد و هر خانواده‌ها يك نوزاد.

در بعضي روستاها، خانواده‌ها مي‌توانند دو فرزند داشته باشند. در مناطق اقليت نشين، با توجه به تفاوت در زمينه‌هاي جمعيت، منابع، اقتصادي، فرهنگي و آداب و رسوم، داشتن بيش از ۲ فرزند نيز در برخي موارد امكان دارد. اقليت‌هاي ملي كه جمعيت آن بيش از حد كم است، محدوديتي براي زاد و ولد ندارند.

پس از اجراي برنامه تنظيم خانواده در چين، ازدواج و زاد و والد دير و فرزند كمتر مورد پسند و قبول بيشتر قرار گرفته و در جامعه اين كشور رايج شده است.

قلمرو دريائي و جزاير چين:

سواحل دريائي چين از انتهاي رود يا لو استان ليائو نيگ در شمال تا انتهاي رود بي لون استان گوانگ سي در جنوب امتداد مي‌يابد و حدود ۱۸ هزار كيلومتر طول دارد.

مناطق ساحلي چين هموار بوده و بندرهاي فراوان خوبي دارد كه بيشتر آنها تمام سال باز است.آب هاي ساحلي چين درياهاي بو هاي، هوانگ هاي، دونگ هاي، نان هاي آب‌هاي اقيانوس آرام در شرق تايوان را شامل مي شود كه از ميان آنها خليج بو هاي درياي داخلي چين است.

آب‌هاي اقيانوس آرام در شرق تايوان چين تا جزاير شيان دائو در شمال و تنگه لوزون در جنوب امتداد مي‌يابد.

آب‌هاي دريائي چين آب‌هاي داخلي و قلمرو دريائي را شامل مي شود و مساحت آنها ۳۸۰ هزار كيلومتر مربع است. آب‌هاي داخلي چين آب‌هاي بين خط اساسي قلمرو دريائي و ساحل چين است. عرض قلمرو دريائي چين ۱۲ كيلومتر است.

در قلمرو دريائي چين بيش از ۵ هزار جزيره پراكنده است و مساحت كل آنها ۸۰ هزار كيلومتر مربع و طول ساحلي آنها ۱۴ هزار كيلومتر است.

بزرگترين جزيره از ميان آنها جزيره تايوان است كه ۳۶ هزار كيلومتر مربع وسعت دارد. دومين جزيره بزرگ آنها جزيره هاي نان است كه ۳۴ هزار كيلومتر مربع وسعت دارد.

جزاير، صخره‌ها و پاياب‌ها در درياي نان هاي، جزاير نان هاي نمايان مي‌باشد و مجمع الجزاير در انتهاي جنوبي چين واقع است كه جزاير دونگ شا، جزاير شي شا، جزاير جونگ شا و جزاير نان شا را شامل مي‌شود.

كوه‌هاي معروف چين:

چين كوه‌هاي زيادي دارد و مساحت مناطق كوهستاني دو سوم سرزمين اين كشور را در اشغال دارد. مناطق كوهستاني يادشده كوه‌ها، تپه‌ها و فلات‌ها را شامل مي‌شود.

از ميان انواع مختلف زمين چين، كوه‌ها ۳۳، فلات‌ها ۲۶، حوضه‌ها ۱۹، دشت‌ها ۱۲ و تپه‌ها ۱۰ در صد مساحت چين را در اشغال دارد.

كوه‌هاي معروف و بزرگ چين عبارتند از: هيمالايا، كون لون، تيان شان، تانگولا، چين لينگ، دا شينگ آن لينگ، تاي هانگ، چي ليان، كوه هنگ دوان و غيره.

بيشترين بلاياي طبيعي كه در اين كشور اتفاق مي‌افتد توفان‌هاي گاه به گاه در اين كشور است كه سبب سيل‌هاي مخرب، سونامي، زلزله، جابه جاشدن (رانش) زمين و خشكسالي مي‌شود كه براي كشاورزان كه ۵۰ درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند بسيار مضر است.

رودخانه‌هاي چين:

چين داراي رودخانه‌هاي فراواني است. اين كشور داراي ۱۵۰۰ رودخانه است كه به ۲ نوع بيروني و دروني تقسيم مي‌شوند.
رودهاي بيروني به اقيانوس مي‌ريزند است و مساحت منطقه زير پوشش آنها ۶۴ درصد مساحت كل كشور چين است.

برخي از رودهاي بيروني مهم چين عبارتند از: يانگ تسه، هوانگ هه، هي لونگ جيانگ، جو جيانگ، ليائو هه، هاي هه، هواي هه.

رودهائي كه به درياچه‌هاي داخل چين مي‌ريزند و يا در بيابان‌ها و ميدان‌هاي نمك فرو مي روند به رودهاي دروني معروف هستند. اين رودها ۳۶ درصد مساحت كل چين را در بر دارند.

نظام اداري چين:

بر اساس قانون اساسي جمهوري خلق چين، طبقه بندي اداري اين كشور به شرح ذيل است:

  • اين كشور به استان‌ها، مناطق خودمختار و شهرهاي تابع مركز تقسيم مي‌شود
  • استان‌ها و مناطق خودمختار به ايالات خودمختار، شهرستان‌ها، شهرستان‌هاي خودمختار و شهرها تقسيم مي‌شوند.
  • شهرستان‌ها، شهرستان‌هاي خودمختار و شهرها به روستاها، روستاهاي اقليت نشين و شهرك‌ها تقسيم مي‌شوند.
  • مناطق، ايالات و شهرستان‌هاي خودمختار مكان‌هاي اقليت نشين و از حق خودمختاري برخوردار هستند.
  • كشور در زمان ضرورت مناطق اداري ويژه را ايجاد كند.

چين ۳۴ واحد اداري استاني‌، از جمله ۴ شهر تابع مركز،۲۳ استان،۵ منطقه خودمختار و ۲ منطقه اداري ويژه دارد.

منابع طبيعي چين:

چين كشوري پهناور است و داراي انواع زمين‌ها و منابع طبيعي است، از جمله مزارع، جنگل، چمن، بيابان و پاياب. كوه‌ها اكثر مساحت چين را تشكيل مي‌دهند و جلگه‌ها و مزارع و جنگل‌ها در اين كشور كم است.

پوشش زمين در چين متوازن نيست. مزارع عمدتا در جلگه‌ها و حوضه‌هاي شرق چين در منطقه‌اي كه باد موسمي مي‌وزد، جنگل‌ها عمدتا در مناطق كوهستاني در شمال شرق و جنوب غرب چين و چمن‌ها در فلات‌ها و مناطق كوهستاني در داخل چين واقع است.

چين معادن فراواني دارد. ميزان ذخاير كشف شده معادن چين ۱۲ در صد ذخاير جهان را تشكيل مي‌دهد و اين كشور را در مقام سوم جهان قرار مي‌دهد.

۱۷۱ نوع ماده معدني در چين كشف شده كه ميزان دقيق ذخاير ۱۵۸ نوع از ميان آنها مشخص شده است. چين جزو تعداد قليلي از كشورها است كه ذخاير معادن فراوان با انواع كامل دارد. از ميان ۴۵ نوع عمده معادن چين ميزان ۲۵ نوع در ۳ مقام اول جهان قرار دارد.

وضعيت پوشش ذخاير معادن چين به شرح زيل است: نفت و گاز طبيعي در شمال شرق، شمال و شمال غرب، ذغال سنگ در شمال و شمال غرب، آهن در شمال شرق، شمال و جنوب غرب، مس در جنوب غرب، شمال غرب و شرق، سرب و روي در سراسر چين وجود دارد. تنگستن، قلع، موليبدن، انتيمون و توليوم در جنوب و شمال چين وجود دارد. معادن طلا در سراسر چين و فسفر در جنوب چين وجود دارد.

وضعيت انرژي بادي، آبي و آفتابي در چين:

چين پهناور رودهاي فراواني با جريان تند و عميق دارد. اين رودها انرژي آبي فراواني در بر دارند كه طبق آمار به ۶۸۰۰ ميليون كيلووات مي رسد و با آن مي توان سالانه ۵۹۲۰ ميليارد كيلووات ساعت برق توليد كرد.

انرژي آبي قابل استفاده چين به ۳۷۸۰ ميليون كيلووات مي رسد و با آن هر سال ۱۹۲۰ ميليارد كيلووات ساعت برق توليد مي‌شود. چين از لحاظ ذخاير انرژي آبي و انرژي آبي قابل استفاده در مقام اول جهان قرار دارد.

مقدار انرژي بادي چين در ارتفاع ۱۰ متري به ۳ ميليارد و ۲۲۶ ميليون كيلووات مي رسد كه ۲۵۳ ميليون كيلووات از آن قابل استفاده است. اين در حالي است كه انرژي بادي در آب هاي چين ۳ برابر انرژي روي خشكي اين كشور است و به ۷۵۰ ميليون كيلووات مي‌رسد.

مراتع و بيابان ها در شمال غرب و شمال و آبهاي نزديك و جزاير در شرق و جنوب شرق چين انرژي بادي فراواني دارند. نيروگاه بادي شهرك دا بن منطقه سينگ كيانگ چين بزرگترين نيروگاه بادي چين و آسيا است.

ظرفيت موجود برق بادي چين فقط ۱۴/۰ در صد انرژي بادي قابل استفاده اين كشور است و از اين لحاظ توسعه انرژي بادي در چين آينده درخشان دارد.

چين همچنين انرژي آفتابي فراواني دارد. مقدار سالانه انرژي آفتابي كه هر سال در خشكي هاي چين دريافت مي شود، معادل انرژي ۲۴۰۰ ميليارد تن ذغال سنگ است. دو سوم مساحت خشكي چين سالانه ۶۰۰۰ ميليون ژول هر متر مربع گرما دريافت مي‌كند.

حد اكثر اين رقم در شمال غرب منطقه تبت حتي به ۸۴۰۰ ميليون ژول در هر متر مربع مي رسد و اين منطقه نيز از جمله مناطق جهان است كه از بيشترين انرژي آفتابي برخوردارند. نخستين نيروگاه قدرتمند انرژي آفتابي(۵۶۰ واتي) چين يازدهم اكتبر سال ۱۹۸۲ ميلادي در منطقه مغولستان داخلي راه اندازي شد.

پوشش گياهي چين:

حدود ۳۰ هزار نوع گياه در چين وجود دارد و از اين لحاظ اين كشور پس از مالزي و برزيل در مقام سوم جهان قرار دارد.

تمام انواع گياه موجود در منطقه سردسيري، معتدل و منطقه گرمسيري چين مشاهده مي شود. چين ۲۰۰۰ نوع گياه خوردني و ۳۰۰۰ نوع گياه دارويي دارد.

حيات وحش چين:

چين جزو كشورهاي داراي بيشترين انواع حيوان در جهان است. اين كشور ۶۲۶۶ نوع حيوان مهره دار دارد، از جمله ۵۰۰ نوع جانور، ۱۲۵۸ نوع مرغ، ۳۷۶ نوع حيوان خزنده، ۲۸۴ نوع حيوان دوزيست و ۳۸۶۲ نوع ماهي كه يك دهم انواع حيوانات مهره دار جهان را تشكيل مي‌دهد. به علاوه، ۵۰ هزار نوع حيوان بي مهره و ۱۵۰ هزار نوع حشره در چين وجود دارد.

از نظر پوشش حيوانات، چين مي‌تواند به ۷ منطقه شمال شرق، شمال، مناطق مغولستان داخلي و سينگ كيانگ، استان چينگ هاي و منطقه تبت، جنوب غرب و مناطق مركزي و جنوبي تقسيم شود. در اين مناطق حيوانات متنوعي زيست مي‌كنند.


برچسب: آشنايي با آداب و رسوم چين، آشنايي با اماكن تفريحي، آشنايي با تاريخچه چين، آشنايي با غذاهاي چين، آشنايي با مذاهب چين، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۲۴:۴۷ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :